Drømmekoncert – DREAMS

Med udgangspunkt i skønheden, inviterer Pål Eide til drømmekoncert. Pianisten finder originale musikalske sammenhænge i drømmende musik som tager os helt frem til i dag, og han vil gøre koncerten til en tilstand han deler med publikum. ’Skønheden i musikken rører os, får os til at lytte og forsvinde ind til det underbevidste – som i en drøm’ Pål Eide

Pål Eide tager udgangspunkt i ”Belle Époque”, omkring 1900, en af de mest spændende perioder i Europa. Skønheden er i fokus, sammen med en helt ny frihed, og kreativiteten eksploderer inden for alle kunstarter. Pål Eide uropfører Leopold van der Pals’ Klaversonate fra 1919, der ved samme anledning udkommer på Edition Wilhelm Hansen. Dette store romantisk-impressionistiske værk bliver spillet for et publikum for første gang nogensinde ved koncerten i Musikhuset København.

En nat i Venedig har Franz Liszt en underlig drøm. Han ser en gondol sejle ned af Canal Grande med en kiste og skriver stykket La lugubre gondola (Mystisk gondol, 1882). Sammen med Edvard Grieg er Liszt blandt de første, der åbner døren til den moderne musik. Begge inspirerer med deres harmonik til impressionismen (Klokkeklang, 1891).

Den russiske komponist Aleksandr Skrjabins musik er lyrisk og følsom. Han udvikler en mystisk stil

og vil udtrykke ekstase i musik. Hans sidste værk bliver de søgende og drømmende 5 præludier (opus 74, 1914).

Blandt Skrjabins venner er en ung komponist der er blevet inspireret af sin ældre kollega;

Leopold van der Pals er opvokset i Sankt Petersburg, hvor hans morfar, den danske komponist Julius Johannsen, er hovedlærer i komposition og rektor for konservatoriet i sidste del af 1800-tallet. Leopold van der Pals får sin første symfoni uropført af Berliner Filharmoniker og har stor succes som ung komponist, men vil ikke skrive avantgarde eller 12-tonemusik som er populært i tiden. Efter 2. verdenskrig bliver hans musik glemt, en skæbne han deler med mange andre lyriske komponister.

Nu er Leopold van der Pals musik ved at blive genopdaget. I november 2022 uropførte komponistens efterkommer, cellist Tobias van der Pals sammen med pianist Pål Eide Leopold van der Pals´ 1. Cellosonate (1906) i Carnegie Hall, New York og reaktionen fra publikum og anmeldere var overvældende.

De store komponister fra Belle Epoque har inspireret nulevende komponister som den internationalt anerkendte komponist Lera Auerbach (f. 1973). I værket 10 Dreams (1999) inviterer hun os med ind i sine egne drømme. Nogle gange er hendes drømme smukke – men hun kan også få mareridt!

Mendelsohns romantiske ”Sang uden ord” beskriver en gondol i Venedig i fuld harmoni med danske Ejnar Kandings meditative musik i ”Stille vand”. Alberto Ginasteras musik er en vision om argentinsk skønhed – med de vildeste rytmer! Ukraines Valentin Silvestrov er kendt for sine små, udtryksfulde og drømmende improvisationer. Man kan se dem som en hyldest til skønheden og livet.

PROGRAM:

Franz Liszt (1811-86):

La lugubre gondola II (Mystisk gondol, 1885)

Aleksandr Skrjabin (1872-1915):

5 Præludier, op. 74 (1914)

I. Douloureux déchirant (hjerteskærende, smertefuldt)

II. Très lent, contemplatif (meget langsomt, eftertænksomt)

III. Allegro drammatico (hurtig og dramatisk)

IV. Lent, vague, indécis (langsomt, vagt, uafklaret)

V. Fier, belliqueux (stolt, frygtløst)

Edvard Grieg (1867-1907):

Klokkeklang, Lyriske Stykker, op. 54, nr. 6 (1891)

Leopold van der Pals (1884-1966):

Sonate nr. 1, op. 38 (1919), Uropførelse, Pål Eide/2024

Udgives på Edition Wilhelm Hansen/2024

I. Allegro

II. Adagio

III. Allegro

Pause

Lera Auerbach (f. 1973)

10 Dreams (10 drømme, 1999)

I. Allegro ma non troppo, (som I et mareridt, ikke for hurtig)

II. Andante ad libitum (frit, rolig)

III. Andante misterioso (mystisk, rolig)

IV. Allegro ma non troppo (med glasagtig klang, ikke for hurtig)

V. Tempo di marcia (skræmmende, grotesk og vulgært, tempo: march)

VI. Lento assai (drømmende, frit, meget langsomt)

VII. Allegro assai (meget hurtig)

VIII. Moderato (mystisk, moderat tempo)

IX. Allegro misterioso (som I en tåge, hurtig, mystisk)

X. Allegro (markeret, nostalgisk, hurtig)

Felix Mendelsohn (1809-1847):

Gondolsang fra Venedig (Sange uden ord, 1834)

Ejnar Kanding (f. 1965):

Piano Pieces, Still Waters (Stille vand, 2018)

Alberto Ginastera (1916-83):

Danzas Argentinas (Argentinske danse, 1937)

I. Danza del viejo boyero (Hyrdens dans)

II. Danza de la moza donosa (Den smukke piges dans)

III. Danza del gaucho matrero (Den mystiske cowboys dans)

Valentin Silvestrov Bagatelle, Op. 1 No. 3

(f. 1937) Moderato (blødt, let og gennemsigtig, 2005)

Pål Eide, pianist

Den dansk-norske pianist er født i Norge, men har boet i Danmark siden 1990. Han har sin uddannelse fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Tjajkovskij-konservatoriet i Moskva. Efter sin debut i København har han givet talrige solokoncerter både herhjemme og i udlandet i f.eks. Tivolis Koncertsal, Louisiana Koncertsal, og i 2019 var han solist i Griegs klaverkoncert i Sibirien med Surgut Philharmonic Orchestra.

 

Eide fik sit internationale gennembrud i 2017 med sin udgivelse Grey Clouds med musik af Liszt, Ravel, Debussy og Stravinskij. Hans album Pictures (Danacord), indspillet på Edvard Griegs flygel ved Edvard Grieg Museum Troldhaugen, fik ligeledes stor opmærksomhed i international presse. Sammen med cellisten Tobias van der Pals havde Eide succes ved duoens debut i Carnegie Hall i november 2022, hvor de uropførte Leopold van der Pals sonate for cello og klaver fra 1906. Eide har også indledt duo-samarbejder med bl.a. mezzosopran Nana Bugge Rasmussen og blokfløjtenisten Michala Petri.

 

Anmeldelser af Pål Eides albums Grey Clouds og Pictures:

“… Jeg vil høre ham spille koncerter. Der burde vente større engagementer på denne eftertænksomme musiker, som hele tiden sætter musikken før sig selv, uanset hvor virtuos den er, og dens indhold før dens effekter, selv om de er nok så spektakulære. Politiken/Thomas Michelsen

“Eide is a highly intelligent pianist… tremendous, clear in terms of line yet hugely exciting.” International Piano Magazine

Pål Eide is a unique artist, an extremely refreshing voice in a musical environment that seems to crank out perfectly formed, but not especially distinctive voices by the day. Fanfare

 

Anmeldelser af debut i Carnegie Hall, Tobias van der Pals/cello, Pål Eide/klaver:

 

‘the response of the New York audience was ecstatic. The partnership with pianist Eide established a blend of unwavering mutual support without sacrificing independence and married their sound into a musical conversation that was appealing to hear… …The recital successfully transported listeners from the present moment to the past and onward to the unknown, surprising us at every turn. Van der Pals and Eide received a standing ovation and, with an energy that showed no end in sight, performed their encores (a Glazunov Spanish Serenade and van der Pals’s Nach der Jagt) to a grateful and ebullient audience. Sean and Heard International

The musicians showed themselves to be first-rate players, in seemingly effortless synchronization. There is no way to know what truly goes through the minds of players simply by watching them, but Tobias seemed to be a cellist completely at ease, despite the importance of this performance to both his career and to and his ancestor’s legacy. Tobias’s confidence may have derived in no small part from having as playing partner Pål, himself an active contributor to the effort of bringing otherwise lost sounds to the ear—on his most recent recording he played Edvard Grieg’s own 1892 Steinway. Even with the piano’s lid fully open, the sweet sound Tobias coaxed from the cello (an instrument built in Barcelona in 1740 by Joannes Guillami) was powerful enough to hold its own next to the modern Steinway, beautifully played by Pål. PIANYC, New York Piano Events and Culture

Køb billet her